4 keer meer succes met je webwinkel; Dieci-D, leer van kwaliteit

Daan Giesen

Daan Giesen

2 september 2015. Een fietstochtje langs het Amsterdam-Rijnkanaal brengt mij op bedrijventerrein Papendorp. Ik rij de enorme parkeergarage in van het WTC. Dertien in een dozijn. Ik stap door de draaideuren en kom in een grote hal…en ondanks dat het een grote hal is, is het er toch gezellig. Geroezemoes van overleggende mensen, een koffiebarretje en een AH to go. Meer is er blijkbaar niet nodig om van een mausoleum een prettige plek te maken. Hier heb ik afgesproken met Daan Giesen. Naast zijn baan runt hij zijn eigen webwinkel in kwaliteits herenschoenen genaamd Dieci-D. Hieronder de 4 punten die voor hem hierbij het belangrijkst zijn.

 Gestrikt door schoenen

Daan brengt zijn jeugd door tussen de schoenen. Op zaterdag poetst hij schoenen en maakt de kassa op in de schoenenzaak van de familie Giesen, Ten Eekelder. Tot een jaar of 22 staat hij tussen het schoeisel en de geur van leer gaat nooit meer uit zijn neus. Hij is alleen verdrongen tijdens zijn studie. Daarna gaat Daan aan de slag als management consultant. Hij is dagelijks bezig met “new product/service development”. Innovatieve bedrijven helpen hun droom waar te maken. Maar zijn eigen droom is nooit ver weg: een eigen schoenenmerk. Bij een overstap van werkgever trekt Daan de stoute schoenen aan. Hij begint zijn eigen webshop, Dieci-D.

  1. Geen beleving betekent geen geld

Volgens Daan is de huidige schoenen detailhandel een oud model. Winkels met mainstream assortiment doen geen recht aan de beleving die bij schoenen hoort. Kwaliteit van en kennis over schoenen ontbreekt net als de bijbehorende service. Daar wringt de schoen voor Daan. Hij wil met beleving, kennis en een persoonlijke service de schoenverkoop van zijn Al Bundy imago verlossen. Daan doet dat ten eerste met zijn mooie site maar meer nog met zijn persoonlijke aanpak. Schoenen passen bij hem thuis is een ervaring met een drankje en een uitgebreide uitleg over de schoen. Daarnaast behoort een schoenen APK bij u thuis tot de service.

  1. Doe niet moeilijk; doe gewoon!

Voor Daan is het allemaal niet zo moeilijk. Van te voren een plan bedenken. Even laten looien en daarna is het een kwestie van stappen zetten. De crux daarbij is maat houden. Stapje voor stapje, geen grote investeringen en veel zelf doen. In het geval van Daan is dat:

  1. De Nederlandse markt verkennen; schoenen (web)winkels bezoeken en kijken naar het aanbod en service. Rondvragen in zijn sociale omgeving waar behoefte aan is.
  2. Gesprekken voeren met ondernemers; wat werkt wel en wat niet.
  3. Italiaanse schoenfabrieken bezoeken; zoeken op internet, afspreken, in de auto stappen en bezoeken.
  4. Zelf een website maken; eenvoudige maar sfeervolle en duidelijke site én opschaalbaar (.com)
  1. Sta open voor input

Minstens zo belangrijk als gewoon doen is gewoon luisteren. Je bent nou eenmaal niet overal de beste in. Praat met en kijk naar de mensen om je heen. Deel je ideeën en laat je adviseren. Binnen je eigen netwerk zijn vaak al veel meer mensen die je kunnen helpen dan je denkt. Naast je sociale omgeving zijn je leveranciers, klanten of concurrenten een bron van kennis. Laagdrempelig en gratis. Zo is Daan bijvoorbeeld erg gecharmeerd van de aanpak van De Schoenenfabriek.

  1. Zie het als ervaring

Voor Daan is zijn webwinkel, naast zijn vaste baan bij bol.com, de plek waar hij zijn creativiteit en passie kwijt kan. Experimenteren en leren zijn de grootste drijfveren. Immateriële in plaats van materiële rijkdom het doel. Hij adviseert andere startende webwinkeliers de webwinkel ook zo te benaderen. Alles wat je leert maakt je sterker bij een volgende stap. Of dit nou met de webwinkel is of met een vaste baan.

 Stap voor stap

De aanpak van Dieci-D is stap voor stap. Iets proberen, testen en weer iets nieuws proberen. De volgende stappen voor Daan zijn de verkoop van zijn schoenen in Azië, het uitbreiden van het assortiment met andere lederwaren en meer flexibiliteit krijgen in de producten zodat de klant zijn eigen schoen samenstelt….en heel misschien in de toekomst een fysieke winkel. Aan ambitie geen gebrek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *