Dossier marketplace Cdiscount

Het opzetten, beheren en optimaliseren van een Zakelijk Verkopen account op Cdiscount

Cdiscount is één van de grootste marketplace van Frankrijk. De marketplace is onderdeel van de Casino Group waarschijnlijk bij de meeste van jullie bekend als enorme supermarkten waar je je kostbare vakantietijd verspild met zodeken en lopen om alle boodchappen op het lijstje in bij elkaar te krijgen. Het is een marketplace die zich richt op een breed aanbod tegen een zo laag mogelijke prijs. Dit in tegenstelling tot marketplaces als FNAC en La Redoute die een gerichter assortiment verkopen.Logo van Cdiscount marketplace

Hoe maak je een account aan en beheer en optimaliseer je je verkopersaccount op Cdiscount? Elke Marketplace heeft zijn eigen eigenaardigheden en logica. Dus bij het werken met marketplaces loop je tegen steeds weer andere dingen aan. In dit dossier lees je mijn belevenissen  bij het verkopen op de Cdiscount in Frankrijk. Het staat niet in chronologische volgorde dus zoek je specifiek informatie over een

1. Het afhandelen van retouren

Het zal je verbazen maar ook Franse klanten sturen producten retour :-). Dit doen ze door je in het Cdiscount systeem eerst een mail te sturen met het retour verzoek.

Als een klant een besteld product wil retourneren stuurt hij/zij je een mailtje met dat verzoek. Dat mailtje krijg je in je account. Je reageert op de mail dat je de retour accepteert (in dit voorbeeld iig wel) stuurt de retourinstructies of zegt waar de klant die kan vinden (iets minder klantvriendelijk wat mij betreft)

Na de melding heeft de klant wettelijk 14 dagen de tijd om het product retour te sturen. Het is aan jezelf hoe strikt je hier mee omgaat.

Zodra het pakket bij je binnen is en in de juiste staat ga je in je verkopersaccount naar het betreffende order en selecteert ‘refund’. Even zorgen dat ook de terugbetaling van de bezorgkosten staat aangevinkt en je bent klaar.