Green Lily; Groene bloem op de modemodderschuit

Lonneke Bakker

Lonneke Bakker

16 maart 2015. Eind 2014 spreek ik met Lonneke Bakker van Green Lily. Gewoon bij haar thuis met op de achtergrond haar hond die het verschil tussen mij en een inbreker maar niet ziet (en dat laat merken ook). Aan tafel met een kop koffie word ik bedolven onder een lawine van geïnspireerd ondernemerschap.

De start van de webwinkel Green lily als de groene bloem op de modemodderschuit. Haar ondernemerszin ontstaat uit een maatschappelijke verantwoordelijkheid en het klaar zijn met haar huidige werk. Tijdens een reis door India, lopend tussen de schamele naaiateliers op straat en in het achterhoofd het liedje “Is dit alles?”, ontstaat het idee om de kledingwereld te verbeteren. Ergens tussen hip en geitenwol positioneert Lonneke haar leuke kleren van verantwoorde materialen. Daarbij beperkt ze zich niet tot bio-katoen, ook kleren gemaakt van hennep, tencel en sojabonen staan in de etalage. Hieronder haar 4 belangrijkste tips voor jou.

1.     Een mooie en functionele webwinkel kost veel tijd

Als bezoeker en gebruiker van de website zie je alleen het eindplaatje. Dat achter een website een zee van inspanning ligt is onbekend. Van aanpassingen in de kleurstelling tot de lay-out, van het schrijven van productbeschrijvingen tot het invoegen betaalmogelijkheden. Het kost veel tijd voordat de website er mooi uitziet en functioneert. 90% van alle tijd die Lonneke besteedt aan haar webwinkel gaat op aan de achterkant.

2.     Goede graphic design, beeldbepalend

Om je producten goed onder de aandacht te brengen is beeldmateriaal essentieel. Vaak zijn er geen productfoto’s voor handen. Het is dus veel zelf doen, met bekenden als mannequin de natuur in en alle truien, t-shirts enzovoort zo professioneel mogelijk op foto vastleggen. Vervolgens bewerkt Lonneke de foto’s zodat ze geschikt zijn voor alle kanalen: website, blog, drukwerk, facebook en twitter.

3.     Je klant leren kennen; ga op markten staan!

Om haar klanten te leren kennen staat Lonneke op markten. Op markten staan blijkt een Russisch roulette, soms verkoop je veel en soms weinig. Al met al zijn markten erg nuttig. Ten eerste leveren de gesprekken met klanten een schat aan informatie op. Daarnaast zijn markten vaak een bron van netwerken, informatie en inspiratie van collega’s.

4.     Met inhoud trek je klanten naar je webwinkel

Het laatste punt dat aan bod komt is marketing en promotie. Klanten komen niet zomaar naar je toe. Ze weten niet dat je bestaat of je legt het af tegen je concullega’s in de overvolle digitale winkelstraat. Je moet iets extra’s bieden en mensen moeten jou de zaken gunnen. Het toverwoord daarbij is “content marketing”. Door interessante inhoud te bieden en niet alleen de klant proberen te verleiden tot een aankoop onderscheid Green Lily zich van haar concurrenten. Dat Lonneke hier veel tijd in steekt is duidelijk als je de site bekijkt en haar op de verschillende social media volgt.

Webwinkelier is een eenzaam beroep

Het mag duidelijk zijn: de hoeveelheid tijd die je besteedt aan je webwinkel bepaalt in hoge mate het succes. Alles kost veel meer tijd dan je denkt. Uitbesteden is vaak geen optie omdat dit geld kost en je dit als startende ondernemer vaak nog niet hebt. En ook als je dat doet, zoals Lonneke, dan kan het best zo zijn dat je er een baan bij moet nemen om de financiën aan elkaar te knopen…of gewoon omdat webwinkelier zijn soms best eenzaam is.