Prien; 4 tips die je inbinden

Corina de Vette

Corina de Vette

Verloren loop ik rond in Rotterdam. Op één of andere manier pak ik altijd de verkeerde uitgang bij de metro. Als ik weer bovenkom in het daglicht ben ik mijn oriëntatie volledig kwijt. De app op mijn telefoon blijft gelukkig cool en loodst mij feilloos naar het Nieuw Rotterdams Cafe aan de Witte de Withstraat. Ik heb afgesproken met Corina de Vette, Prien voor familie…vandaar de naam van haar webwinkel: www.prien.nl

Liever boeken inbinden dan contracten ontbinden

Voor Corina begint het als een hobby voor familie en kennissen. Lekker met de handen bezig zijn als tegenhanger van haar werk bij een architectenbureau. Vanaf 2008 waait de crisis over het land.

Het stormt flink in architectenland. De dagen van Corina vullen zich met het ontslaan van collega’s.

Daar krijgt ze geen energie van. In 2011 zegt ze haar baan op. Naast de zorg voor haar vader werkt Corina haar nieuwe bedrijf uit. Met resultaat want naast een bestaan als zzp’er runt Corina nu haar eigen webshop in boekbinderij producten. En boekbinden is een stuk meer dan een kaftje om wat papier blijkt. Over ervaringen doet ze graag een boekje open: haar adviezen aan jou op een rij.

1.     De perfecte webwinkel bestaat niet

Corina staat voor de keuze: maak ik mijn website zelf of laat ik het doen?

Optie 1 betekent veel tijd investeren.

Optie 2 betekent kosten maken.

Corina kiest voor de optie 1 want ze wil een perfecte website. Het open source programma Joomla! biedt uitkomst. Het kost alleen heel veel tijd om een perfecte webwinkel te maken. Ze kijkt veel naar andere websites. Corina realiseert zich dat de perfecte niet website bestaat. Niet de zelfgemaakte én niet de websites die gebruik maken van betaalde templates. Tijd voor een betere oplossing: optie 2! Ze stapt over naar Mijnwebwinkel.nl. en heeft hier nog altijd geen spijt van. Corina houdt zo tijd over voor wat ze leuk vindt: het runnen van de webwinkel.

2.     Ga met je webwinkel van je zolderkamer af

Voor boekbinden heb je een hoop apparaten nodig. Ook heb je producten op voorraad. Vanuit huis werken is geen optie. Corina huurt bedrijfsruimte in een bedrijfsverzamelgebouw. Dat scheelt niet alleen discussies thuis maar het levert ook veel op. De gezamenlijke lunches en contacten met andere ondernemers in het pand zijn een bron van inspiratie, ondernemerskennis, netwerk en potentiële klanten. Dat is ook haar oproep voor collega webwinkeliers, kom van je zolderkamer!

3.     Doelgroep van je webwinkel: focus of flop

De neiging bestaat al snel om iedereen als potentiële klant te zien. Hierdoor is het moeilijk prioriteiten te stellen bij het verbeteren van je webwinkel. Tijd en geld gaan zo gemakkelijk verloren.

Dit probleem heeft Corina niet meer. Voor haar is het duidelijk. Zij richt haar pijlen op kleine creatieve ondernemers. Vooral in de sfeer van relatiegeschenken. Ook gaat zij klanten zoeken in de trouw en rouw wereld. De producten van Corina zijn persoonlijk en exclusief. Ze mikt dus op klanten die dit op waarde weten te schatten. Hier stemt ze haar website en sociale media inspanningen op af.

4.     Vind je klant: massa is nog geen kassa

In het begin stond Corina op beurzen. Meer bezoekers is meer kans op klanten is de redenering.

Maar staan op beurzen kost haar teveel tijd en geld. Het levert alleen weinig op. 90% van haar opdrachten komt uit Corina’s persoonlijke netwerk. Voor het uitbreiden van haar klantenkring zoekt ze nu dus naar kwaliteit in plaats van kwantiteit. Corina investeert haar tijd en geld in cursussen, open koffie- en netwerkbijeenkomsten.

Het boek is nog lang niet uit

De ideeën en inspiratie blijven over elkaar heen tuimelen. Corina heeft nog veel meer te vertellen over haar webwinkel. Toch moeten we stoppen. In een bedrijfsverzamelgebouw zitten, kent namelijk niet alleen lusten: Corina is aan de beurt om de lunch te verzorgen en ze moet gaan.