Vitaminstore; energie genoeg!

Alain Vermeulen16 december 2015. Deze keer een interview met Alain Vermeulen van de Vitaminstore aan het woord. Zijn ambities reiken over de landsgrenzen heen. De ervaring met klanten en markten over heel de wereld (in de wandelgangen cross border ecommerce genoemd) deelt hij graag met collega’s.

Wie is Alain Vermeulen? Ik ben medeoprichter van Vitaminstore, 46 jaar, getrouwd en heb 3 kinderen. Na mijn studie ben ik in 1995 begonnen met het importeren van voedingssupplementen uit de Verenigde Staten. In 1998 heb ik de eerste Vitaminstore geopend in Amsterdam en ben in 2002 al begonnen met e-commerce via www.vitaminstore.nl. Mijn huidige functie is commercieel directeur waarbij omnichannel integratie bovenaan mijn agenda staat.

Wat is Vitaminstore? Vitaminstore is een omnichannel retailer die staat voor een gezond en gelukkig leven. We zetten de klant centraal en bieden informatie en producten die passen bij een gezonde levenstijl. Dit doen we met inmiddels 27 winkels, 12 juicebars en een website. Een goed advies en een hoogwaardig assortiment van voedingssupplementen, sportvoeding, superfoods en natuurlijke cosmetica zijn de pijlers van ons concept.

Waarom ben je cross border gegaan met Vitaminstore? Vitaminstore is ook over de grens gaan ondernemen om ervaring op te doen met zaken doen in het buitenland. We zien het als een leerschool om zo veel beter een goede Europese of wereldwijde uitrol van het Vitaminstore concept te kunnen voorbereiden.

Wat zijn je ervaringen? In meerdere landen heb ik ervaring opgedaan. Onder andere Duitsland en China. In China werkten we samen met een bedrijf dat onze website bouwde. Daarnaast kwamen er al klanten uit China op onze site. Één en één is twee en we zijn de Chinese markt op gegaan. De Duitse markt is naast marktomvang ook logistiek interessant, het ligt immers dichtbij huis.

Wat ging er goed? In China is het ons gelukt om ons bedrijf volledig in eigendom te houden, een zogenaamde WOFE (Wholly Owned Foreign Enterprise). Dit is geen vanzelfsprekendheid. Daarnaast is het ons gelukt om een eigen winkel te openen met alle bijbehorende vergunningen. In Duitsland is de wet- en regelgeving duidelijk. Je hoeft je er alleen maar aan te houden en dan gaat het goed. Wat ging er minder goed? In China brak de economische dynamiek en kennis van de klant ons op. Economisch gezien werd veel handel gedreven in het grijze circuit waartegen je met witte prijzen niet kunt concurreren. Daarnaast dachten we met het sterke merk Vitaminstore (made in west) de klant te kunnen winnen. De klant bleek echter veel gevoeliger voor de prijs. Duitsland wilden wij veroveren met organisch verkeer waarmee onze naam en het product langzaam in bekendheid en populariteit zou stijgen. Dit bleek echter niet het geval. Ook Google Adwords was geen uitkomst, door de verzadigde markt waren de advertentiekosten te hoog. Het bleek moeilijk en kostbaar om het vertrouwen van de Duitse consument te krijgen.

Wat zou je andere webwinkeliers met cross border ambities willen meegeven?  Dat zijn drie dingen: Ten eerste: verdiep je goed in de markt waar je naar toe gaat. Wie is mijn klant en welke wet- en regelgeving geldt er?

Ten tweede: houd er rekening mee dat alles 2x zo duur en 2x zo lang duurt dan je denkt.

Ten derde: de kennis die je opdoet met de ervaringen in het buitenland betalen zich dubbel uit in het functioneren van je organisatie dus ga ervoor!