Marketplace Strategie: Assortimentkeuze Website vs Marketplace

Webwinkel en Marketplace; welke assortimentskeuze is het best?

Als je op marketplaces als Bol en Amazon gaat verkopen kan een strategie je helpen. Bij marketplaces zijn er naar mijn mening drie hoofdpunten waar je over na moet denken. Prijsstelling, Aanbod en Orderafhandeling (fulfilment). Alle drie ga ik bespreken. Welke keuzes zijn er en welke afwegingen liggen aan die keuzes ten grondslag. Geen uitputtende lijst maar bedoeld als steen waar je je eigen marketplace aanpak aan kan slijpen. Wat het best bij jouw en jouw productaanbod past moet je zelf bepalen.

Alles of geen producten aanbieden op marketplaces

Je hebt uiteraard de uitersten: Alles óf niets aanbieden op marketplaces. Voor het aanbieden van je hele aanbod kan je kiezen als je een nieuwe markt (land) wil verkennen op potentie en vraag. Je weet dan zonder grote investeringen of er vraag is en naar welk deel van je assortiment dit het grootst is. Vervolgens is de keuze of de omzet aanleiding is om een eigen verkoopkanaal op te zetten met bijvoorbeeld een webshop.

Niets aanbieden, tja daar valt niet veel over te vertellen. Zelfs de grootste merken/ketens (onlangs BCC) gaan om en bieden hun producten aan op marketplaces. Of je wilt of niet je klanten laten zich (uitzonderingen daargelaten) niet beperken tot je eigen website als enige aankoopkanaal. Mijn advies is om in ieder geval ook zichtbaar te zijn op marketplaces.

Grootste assortiment op je eigen webshop

Daarnaast heb je tussenvormen. Zo kan je het merendeel van je assortiment op je eigen website beschikbaar (1) hebben en slechts een deel aanbieden op marketplaces als Bol en Amazon. Bijvoorbeeld alleen je hardlopers op ook op de marketplace. Of juist alleen de producten die langzaam verkopen. Een variant is dat je een apart assortiment aanbiedt op de marketplace. Bijvoorbeeld oude voorraad of proefverpakkingen die je niet op je eigen site wilt hebben. Dit om de marketplaces als marketingkanaal te gebruiken en mensen vanaf daar naar je eigen website te lokken voor je totale aanbod.

Gelijk aanbod op webshop en marketplace

Andere vorm is een gelijk aanbod te hebben op zowel je eigen kanalen als op de marketplaces (2). Hiermee optimaliseer je de zichtbaarheid van je producten. Aandachtspunt is wel dat de marketplace misschien hoger scoort in de zoekmachines op jouw producten. Hiermee kan je dus een deel van je verkopen via je eigen website verloren gaan.

Grootste assortiment op de marketplace

De laatste mogelijkheid is om een groter assortiment aan te bieden op de marketplaces (3) dan op je eigen verkoopkanalen. Dit scheelt je investeringen in je eigen bedrijf. En kan bijvoorbeeld slim zijn als je wil meeliften op de inkoopkracht van de marketplace om je kosten laag te houden. Zo kan je bij Bol gebruik kan maken van hun contracten met verzenders. De zogenaamde pakketzegels die je via Bol kan afnemen zorgen voor goedkopere verzendkosten dan dat je zelf met je relatief beperkte volume gaat onderhandelen met verzenders. Dus een aanbod van “pakket” producten op de marketplace en “briefpost” op je eigen site is ook een strategie.

Aanvullende overwegingen

  • Apart product assortiment introduceren. Bijvoorbeeld introductiepakketten van je producenten. Hiermee concurreer je niet meteen met je eigen site. Alleen doe je mensen die op je eigen site willen kopen tekort doordat niet het totale assortiment beschikbaar is
  • Wel je totale assortiment op de marketplace zetten maar gedeelte out of stock zetten. Dan heb je wel het bereik en seo van de marketplace gebruikt maar motiveer je mensen ook om nog even op je eigen site te kijken of die betreffende speen wel op je eigen site te verkrijgen is.